1. august 2017

Månedens Bokanbefaling (juli)

I juli leste jeg disse bøkene:



Lest i kronologisk rekkefølge:

Skinnet bedrar - Agnes Lovise Matre
In a Dark, Dark Wood - Ruth Ware
Atlas of Cursed Places (A Travel Guide to Dangerous and Frightful Destinations) - Olivier Le Carrer
The Wrong Train - Jeremy de Quidt
Mitt hemmelige liv - Caitlyn Jenner
Bjørnstad - Fredrik Backman
Pig Island - Mo Hayder

Welcome to my crib:)

Juli ble avsluttet med et brak. I går, etter omtrent to uker med ordentlig varme og sommeraktige dager (uvanlig i Trøndelag), ble det tropevær på ettermiddagen med torden, lynshow og masse regn. Strømmen ble slått ut, men alt kom tilbake igjen etter en stund.  Tv og Pc signalet kom tilbake en god stund etter at strømmen kom tilbake. Jeg var mest spent på Pc'en fordi Pc'er tåler ikke slikt så godt, men den har overlevd tre strømbrudd hittil. Tropeværet varte ganske lenge, men jeg synes det er koselig. Andre liker dager med sol og oppholdsvær, mens jeg liker mørketid, torden, lyn, regn, vind, skikkelig drittvær. Synes det er avslappende og koselig. Heldgivis nærmer høsten seg med stormskritt, min favorittårstid.

Jeg fikk lest litt i juli også. Ikke særdeles mye, men greit nok. Noen bøker likte jeg, andre ikke. Men slik er det jo hver måned. :) Jeg fikk også lest litt variert.

Og hvilken bok likte jeg best i juli?


Bjørnstad - Fredrik Backman

Denne leste jeg ut i forrige uke og gjorde sterkest inntrykk av bøkene jeg leste i juli. Bjørnstad er om byen Bjørnstad som befinner seg i en skog som er preget av hockey, stahet og stolthet. Dette er en roman om forskjellige ungdommer som vokser opp i et hockeymiljø, enten de liker hockey eller ikke. Noen har en eller annen i familien som enten spiller hockey eller jobber for hockeyklubben. Noe skjer som gjør at en splittelse oppstår i byen. Folk får det vanskelig å velge hvem de skal ta parti med.

Jeg har dessverre ikke skrevet anmeldelse av denne boka ennå, men det blir i nærmeste fremtid. Uansett var det en alvorlig og engasjerende roman fortalt fra forskjellige perspektiver som gjorde boka enda mer engasjerende.

Andre bøker jeg likte i juli og som jeg gjerne anbfaler videre er Mitt hemmelige liv av Caitlyn Jenner. Som nevnt tidligere er jeg ikke fan av Jenner eller Kardashian familien. De er for materialistiske for meg og fasadepreget. De virker på en måte ikke ekte. Jeg prøvde også å se to-tre episoder av realityserien Keeping Up with the Kardashians, men fant fort ut at det ikke var noe for meg. Jeg ser heller Real Housewives of Beverly Hills, som er hakket mer underholdende. :) Jeg ble derfor veldig overrasket over at jeg likte Caitlyn Jenner boka, for trodde ikke det var noe for meg, men liker humoren hennes veldig godt, og det er et spennende tema. Boka var også svært underholdende. Jeg vil også anbefale In a Dark, Dark Wood av Ruth Ware. Jeg likte den bedre enn The Woman in Cabin 10 som er av samme forfatter. In a Dark, Dark Wood er ingen storkrim, men den er lettlest, har et fascinerende persongalleri og man vil bare vite om man har rett eller ikke.

Jeg likte også Atlas of Cursed Places (A Travel Guide to Dangerous and Frightful Destinations) av Olivier Le Carrer. Jeg har nevnt det før at jeg har noen sære interesser. Jeg er jo en horrornerd og har vært det så lenge jeg kan huske. Så det er vel ikke overraskende at jeg liker sære teamer om forbannelser, vandrehistorier, spøkelseshistorier, grøsserhistorier og alt sånt. Så denne boka måtte jeg få med meg. Det har ikke noe å si hva man tror på eller ikke, synes at slike temaer er fascinerende. Jeg likte boka godt. Det som er synd er at jeg har hørt om de fleste forbannelsene han nevner i boka fra før, så det var ikke så mye nytt, men interessant tematikk. Jeg leste også Skinnet bedrar av Agnes Lovise Matre. Hun har skrevet romaner tidligere og Skinnet bedrar er hennes første kriminalroman. Det er alltid spennende når forfattere prøver seg innenfor forskjellige sjangre. Skinnet bedrar er en stødig krimbok.

De bøkene jeg ikke likte noe særlig er;The Wrong Train av Jeremy de Quidt og Pig Island av Mo Hayder. Pig Island var særdeles skuffende, med tanke på at Mo Hayder er en av mine favoritter. Stephen King er min forfatterhelt, men har også noen favoritter ved siden av. Jeg ble dørgende skuffet overThe Wrong Train, fordi det hadde så godt utgangspunkt og konsept. Jeg likte hvordan den novellesamlingen ble flettet inn i en historie, og hadde en slutt som skilte seg ut. Synd at det gode konseptet og den kreative avslutningen, ble på en måte ødelagt av monotont språk. Språket til forfatteren var så fryktelig tamt at det ble et slit å komme seg gjennom boka. Det var det som ødela for min del, dessverre. Det blir ingen flyt eller iver.

Til tross for at det ikke ble noen femmere eller seksere i juli, var det en stødig lesemåned. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar