10. juni 2017

Bøker jeg skal lese i juni


Løpegutten - Gabriella Ullberg Westin
The Bone Collector - Jeffery Deaver
Historier jeg bare forteller mine venner - Rob Lowe
Speak - Laurie Halse Anderson
Det hjelper ikke å blunke - Lene Ask
The Wrong Train - Jeremy de Quidt

En ny måned er så vidt i gang og rundt hver månedsskifte liker jeg å planlegge hvilke bøker jeg vil lese kommende måned. Som vanlig kommer jeg til å smette inn andre bøker nå og da. Jeg liker å ha noe planlagt og noe tilfeldig, litt 50/50. Det er greit å ha en liten plan klar slik at man slipper å bruke altfor lang tid på velge neste bok.


Løpegutten: Jeg leser ikke vanlig krim like ofte som før. Man kan ikke gi slipp på det helt for det er en sjanger jeg liker godt fremdeles, selv om det er horror og thrillere jeg foretrekker.

(Bakpå): Dagen etter skoleavslutningen blir atten år gamle Tindra Edvinsson knivstukket og drept på utsiktsplassen Köpmanberget. Drapet minner om en sak som skjedde for tjue år siden, daen ung pike forsvant sporløst fra skoleavslutningsfesten sin.

Førstebetjent Johan Rokka blir satt på saken. Men det vekker plagsomme minner - den forsvunne kvinnen var hans ungdomskjærlighet Fanny - og parallelt med etterforskningen begynner han å grave i den gamle saken. Snart kommer Rokka i kontakt med den kriminelle underverdenen, og plutselig står han ansikt til ansikt med en person han helst vil glemme. Hvor langt må han gå for å legge det tidligere livet bak seg for godt?

Løpegutten er den andre boken i serien Drapene i Hudiksvall.


The Bone Collector: Jeg har sett filmen med Denzel Washington og Angelina Jolie i hovedrollene. er det veldig lenge siden jeg har sett den filmen og husker bare bruddstykker av den. Det jeg husker aller best fra filmen er taxiscenen. Istedet for å se filmen på ny igjen for å friske opp hukommelsen (har lettere for å glemme filmer istedet for handlingen i bøker, de glemmer jeg aldri), tenkte jeg å bruke sjansen på å lese boka før jeg ser filmen om igjen senere. Har hatt boka stående i hylla noen år nå, så det er på tide uansett å lese den. Dette er første bok i Lincoln Rhyme serien og jeg har alltid hatt lyst til å lese noe av Jeffery Deaver siden jeg vet han skriver mørkt og dystert, noe jeg liker.

(Bakpå): Lincoln Rhyme is one of the world's foremost frorensic criminalists.
And a quadriplegic. And planning suicide.

THEN HE GETS A
CALL HE CAN'T
IGNORE.

A single human hand has been found, belonging to a man who got in a cab at the airport and never got out. The driver was the Bone Collector, a ruthless kidnapper.

As the minutes cound down to each new death, Rhyme must decipher the grusome clues left by the killer at each scene.

Slowly the criminalist begins to tighten the noose.

But it appears the Bone Collector has other plans ...


Historier jeg bare forteller mine venner: Jeg er ingen fan av Rob Lowe og jeg bryr meg ikke så mye om kjendiser, men noen er ekstra interessante og man tenker alt de må ha opplevd. Noen blir man ekstra nysgjerrig på. Sånn er det bare. Han er en god karakterskuespiller og jeg har sett ham i flere filmer og Tv-serier. For meg kommer han alltid til å være Youngblood fra hockeyfilmen med samme navn. Håper han nevner noe om den rebelske tiden i biografien, men who knows?

(Bakpå): Han ble tenåringsidol som 15 - åring, internasjonal filmstjerne og grunnlegger av The Bratpack som 20 - åring, og er til dags dato en av Hollywoods største stjerner - Rob Lowe har tilbrakt mesteparten av sitt liv i offentlighetens søkelys.

I denne underfundige og rørende selvbiografien, som han helt og holdent har skrevet selv, tar Rob oss med tilbake til Ohio der han som misforstått barneskuespiller tilbrakte sine første leveår med en aleneforsørgende mor og to brødre. Historien tar en ny vending når familien flytter til det som på 1970 - tallet var en liten hippielandsby vest for Los Angeles. I Malibu møter Rob flere av de som skal prege filmbransjen de neste 20 - årene. Han lager hjemmevideoer med Chris, Sean, Charlie og Emilio - kjent i dag som CHRIS og SEAN PENN, CHARLIE SHEEN og EMILIO ESTEVEZ - og han går på date med Sarah som senere skulle bli en av TV - historiens største stjerner med serien Sex og singelliv.

HISTORIER JEG BARE FORTELLER MINE VENNER er et overflødighetshorn av slike møter, mellom den unge og søkende Rob og tilsvarende rotløs ungdom som en generasjon senere skal være med å definere den vestlige popkulturen. Ingen andre enn Rob Lowe kunne ha skildret denne epoken i Hollywoods historie med samme humor, åpenhet og dybde. Slik føyer hans bok seg inn blant klassikerne innen sin sjanger - nå endelig til glede for norske lesere.


Speak: Jeg har hørt mye om boka og filmen. Har selv sett filmen. Likte den ikke noe særlig, og ville heller prøve boka. Dette er nok en bok som har stått en stund i hylla som er på tide å ta frem.

(Bakpå): From her first moment at Merryweather High, Melinda Sordino knows she's an outcast. She busted an end-of-summer party by calling the cops - a major infraction in high school society - so her old friends won't talk to her, and people she doesn't know glare at her. She retreats into her head, where the lies and hypocrisies of high school stand in stark relief to her own silence, making her all the more mute. But it's not so comfortable in her head, either - there's something banging around in there that she doesn't want to think about. Try as she might to avoid it, it won't go away, until there is a painful confrontation. Once that happens, she can't be silent - she must speak the truth.
    In this powerful novel, an utterly believable, bitterly ironic heroine speaks for many a disenfranchised teenager while learning that, although it's hard to speak up for yourself, keeping your mouth shut is worse.


Det hjelper ikke å blunke: Av og til trenger man ikke mer enn en svært kort baksidetekst før man blir nysgjerrig og baksideteksten på denne boka er et godt eksempel på nettopp det.

(Bakpå:) Lilly er stygg.
Hun har et arr som deler leppa i to, dessuten er nesa skeiv.

Men det bekymrer henne ikke så mye, hun trenger jo ikke være pen når hun er så flink til å løpe. Men så forelsker hun seg i bestevennen sin. Det kan hun ikke løpe fra. 


The Wrong Train: Dette er ikke en ren novellesamling, men noveller blandet inn i en handling. En annerledes novellesamling med andre ord, og jeg er spent på hvordan den løsningen fungerer.

(Bakpå): It's late. Dark. A boy rushes to  catch a train, leaping aboard just before it pulls away Sunddenly he realises that it's the wrong train.. He's annoyed, of course, but not scared.

... Yet.

He gets off at the next station, but the platform's empty, and it doesn't look like any station he's seen before. But he's still not scared.

... Yet.

Then a stranger arrives - someone with stories to help pass the time. Only these aren't any old stories. These are nightmares, and they come with a price to pay.

... Scared yet?

You will be.

Det er ikke sikkert jeg kommer gjennom alle bøkene. Det gjør ikke noe. Det er jo alltids neste måned eller senere. Jeg velger å ikke si så mye om bøkene annet enn baksideteksten da jeg helst ikke vil vite så mye om bøkene på forhånd. Forventinger lønner seg ikke å ha da det ødelegger så mye. Derfor velger jeg å gjøre det på denne måten.

2 kommentarer:

  1. Tusen takk for titten hos meg, syns det er kjempegøy med EFIT-utfordringen, men det er ikke alltid jeg husker datoene :) Det er en spennende bunke bøker du har satt deg som mål å lese. Av disse er det boken om Rob Lowe jeg har lest. Likte den kjempegodt, så du har noe å se frem til! God søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen årsak. Det er ikke ofte jeg stikker innom andres blogg for har vært sløv på den fronten i det siste, men prøver å stikke innom av og til. EFIT utfordringen er det bare å fortsette med. Du gjør de innleggene så koselig. :)

      Takk for det og får se om Rob Lowe boka er noe for meg eller ikke. Det blir spennende å se. Er ingen Lowe fan, men noen skuespillere er mer interessante enn andre, og han har kanskje opplevd mye spennende. Hvem vet?:)

      Tusen takk og i lige måde. :)

      Slett