18. oktober 2016

Nemi (Med Grimm og gru) av Lise Myhre - mye å kjenne seg igjen i


Cyan: Er det en julegave du skal kjøpe nå?
Nemi: Mm. Den siste.
Cyan: Haha! Da har jeg endelig slått deg!
Nemi: Jasså?
Cyan: Jeg er ferdig allerede.
Nemi: Imponerende. Men tror ikke at du slår meg.
Cyan: Jeg ble helt ferdig i går!
Nemi: Med neste jul, du også?

Aldri for gammel til å lese tegneserier ...

Jeg har lest mange tegneserier oppgjennom årene, blant annet: Donald Duck (som jeg har abonnert på de siste årene og som jeg har lest hele livet), Tommy og Tigern, Tex Willer og Knoll og Tott. Det eneste jeg fremdeles leser fast er Donald Duck for han har alltid vært en del av livet mitt så jeg kan bare ikke kutte ham ut. Han er en krabat jeg er oppvokst med. Andre tegneserier ved siden av som jeg har lest litt av og på, er blant annet Fantomet.

Har aldri vært en fast leser av Nemi, men har kjøpt noen Nemihefter av og til, impulsivt. Så vet godt hvem Nemi og Lise Myhre er. Nemi er en karakter som blir oppfattet som sær av omgivelsene sine, som alltid har på seg svarte klær, er nerdete og virkelig elsker fantasy, spesielt Ringenes Herre. Vi blir også kjent med vennene hennes. Cyan er hennes beste venninne og de snakker om alt og ingenting. Liker filosofisnakket Nemi har med enkelte både om stort og smått. Det blir som å ta del av det interne. Er jo nerdete selv, så det er mye å kjenne seg igjen i.


Har også sansen for at Lise Myhre varier med både striper og helsider, og at hun illustrerer hele dikt av og til. Hun har laget spesielt mange illuastrasjoner av diktene til André Bjerke oppgjennom årene, og laget et personlig preg på dem. Det gir diktene mer atmosfære. Det jeg liker aller best med Nemi er at hun er til tider veldig sarkastisk og sarkasme er den eneste humoren jeg forstår og liker. All annen form for "humor" er nesten gresk for meg. Hun er kjapp i replikken og har alltid en unnskyldning for noe når det er ting hun gjerne vil utsette. Jeg ler aldri av tegneserier eller av noe i det hele tatt for det skal mye til å få meg til å le. Jeg lo ikke av Nemi selv om hun er festlig. Men det må være lov å like noens humor selv om man ikke ler. Jeg ler ikke en gang av komedier.

(Nemi sammen med The Addams Family. Morsomt at Lise Myhre bringer inn kjente karakterer fra filmer og Tv - serier av og til).

Tidligere har jeg bare lest en bokutgave av Nemi og det var Nemi (X) som jeg leste for to år siden og må si at jeg likte denne mye bedre for humoren er hakket mørkere og særere, og det var mye mer å kjenne seg igjen i. Nemi er mer på kornet i denne utgaven. Lise Myhre vrir hverdagsproblemer om til humor. Man skal ikke ta alt så høytidelig hele tiden.

Nemi tar ikke opp bare typiske jenteproblemer, men helt vanlige problemer som kan oppstå i envher situasjon, til og med situasjoner som ikke trenger å bli til en situasjon, så Nemi kan fint leses av både gutter og jenter. Personlig liker jeg de dystre fargekombinasjonene og sarkasmen best. Står man fast i en situasjon, er det bare å lese Nemi for hun har stort sett svar på alt.

PS: Stripene i denne utgaven er fra 2010 og vi får møte en ny karakter som vil få stor betydning for Nemi.

Bakpå:

I denne boka møter vi for første gang Grimm, som
entrer Nemis liv med et brak og snur det fullstendig
på hodet. Med Grimm og Gru samler striper, helsider,
illustrasjoner, dikt og lengre historier fra 2010.

Originaltittel: Med Grimm og Gru
Forfatter(e): Lise Myhre 
Sjanger: tegneserie, humor
Målgruppe:
ungdom/voksen
Antall sider:
160
Forlag: Egmont Publishing
Utgitt: 2016
Min utgave: 2016 (Innbundet)
Lest:
03.10. - 06.10. 2016
Kilde:
anmeldereksemplar
Plot
: 5 (Sterkere plot denne gang enn i den forrige utgaven jeg leste. En sterkere rød tråd. Og mange komiske situasjoner som oppstår underveis).
Tittel:
6 (Helt i min gate siden horror er min greie, selv om det ikke er sjangeren denne utgaven hører til).
Omslag: 5 (Et klart budskap). 
Baksidetekst: 4 (Kort og greit, ikke noe mer å si om det).
Skrivemåte
:
5 (Rett på sak og Nemi er kjent for å ikke å gå rundt grøten. Den type humor som jeg liker).
Favorittkarakter:
Nemi. Ingen over, ingen ved siden. Hun er seg selv i enhver situasjon.
Slutten: Kan egentlig ikke dømmes i en slik bok.
Høydepunkt: Underholdende med masse sær humor. 
Lavpunkt: Skrifta blir litt vel kronglete i enkelte striper. Det har ikke noe med synet å gjøre, men skrifttypen som kan være litt ekkel å lese av og til. Og føler ikke at jeg ble godt nok kjent med den nye karakteren i Nemis verden. 
Terningkast: 5

2 kommentarer:

  1. Ahh, synes Nemi er en fantastisk karakter :D Eier ingen av Nemi-bøkene, men hun er alltid en favoritt om jeg skal lese tegneserier!

    - Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hun er slett ikke så verst hun og liker karakterer som snakker rett fra levra:) Så hun er en fargerik karakter på mange måter:)

      Slett